ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
از قبل یک موضوع با عنوان «اثر زیگارنیک در برنامه ریزی» هنوز هم باقی مانده است. شاید به دلیل اثر زیگارنیک است که نوشتنش هم چنان طول می کشد. البته «شروع» نشده است تا بتواند «نیمه تمام» باقی بماند و انرژی رویش صرف گردد. به هر صورت در آن حوزه هنوز هم خودم را فقیر از اطلاعات می دانم و به این زودی های نخواهم نوشت.
قبل از هر چیز باید در مورد سؤال دوست خوبم «فؤاد» فکر کنم: یعنی دو روزی می شود که مقدمه اش را نوشته ام اما هنوز مطلب به صورت کامل پردازش نشده است. در اسکایپ با فؤاد (البته به انگلیسی) وی سؤالی پرسید که هنوز برای نوشتن پاسخش باید فکر کنم. سؤال فؤاد این بود: «چگونه خوانده هایت را با زندگی ات تطبیق میدهی؟»
البته اصل سؤال پیچیده تر و طولانی تر از این یک جمله بود.
امروز به لطف علی کریمی توانستم به ژورنال Global Market Research 2014 دسترسی داشته باشم. از میان انبوه مقالات و گزارش ها و جداول و داده ها چند جمله کوتاه نظرم را جلب کرد که دوست دارم برایشان بنویسم و البته بیشتر دوست دارم سایر دوستان هم به این جملات فکر کنند و اگر افکاری به ذهنشان خطور کرد (که قطعا در این زمینه همیشه بهتر از من می بینند و می فهمند) دست به قلم شوند و بنویسند.
نکته اول این که متوجه شدیم آمار و اطلاعات بازار موجود در این ژورنال به درد «ما» نمی خورد. آمار به صورت «جهانی» و «گلوبال» است و بنچ مارک ها و شاخص ها و مقایسه ها در مقیاس بسیار کلان صورت گرفته اند. «نرخ رشد» هم شاخصی نیست که بتوانیم آن را برای «سیاست حمله به بازار» انتخاب کنیم. به هر حال مثلا نرخ رشد اقتصادی کشورهایی مانند بریتانیا در سال های اخیر -15 درصد هم بوده است یا نرخ رشد ایران -11 هم شده است. آمار و ارقام این گزارش گرچه با متدی «علمی» تهیه شده است و به اصطلاح «مو لای درزش نمی رود» اما برای افق اقتصادی و دیدگاهی که ما در ذهنمان داریم بیش از حد «بزرگ» است. اگر مثلا قصد داشتیم یک سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری انجام دهیم، شاید این آمار و ارقام برایمان مفید می بود، اما برای ورود به بازار گرجستان با یک محصول تقریبا کم یاب در این کشور (فقط 0.2 درصد فعالیت تا ژانویه 2017 به صورت رسمی در آن حوزه ثبت شده است) دستمان تا حد زیادی باز است و مهم ترین موضوع برایمان الان «ارتباط» با یک تاجر یا شرکت و آغاز مذاکره و همکاری است.
اما آن جملات به شرح ذیل هستند:
Less Consumption doesn't mean less Market Research
Too often, the solution leads the problem. This is a fatal mistake
It is hard to protect your Oil field in the age of data fracking
The Black swan has three attributes: Unpredictability, consequences, and retrospective explainability.
در هفته های آینده سعی میکنم برای هر کدام از این جملات حداقل یک «نوشته» داشته باشم.
عالی
با سلام یاور جان
من نتوانستم گزارش 2014 رو دانلو د نمایم ممنون می شوم اگر لینک دانلود را قرار دهید .
در خصوص این مطلب که چقدر این آمار می تواند به درد مان می خو.رد رد پای تفکر سیستمی را در مسئله ببنیم که هم بتوانیم کل جنگل را ببنیم و هر بتوانم منظره یک درخت را هم تشخیص دهیم ، در این خصوص من هم فکر می کنم و در وبلاگ ام مطلب را ارائه می دهم
سلام حسن عزیز.
لینکی که علی گذاشته است شما را به لینک زیر می رساند که بتوانید گزارش را دانلود کنید.
http://www.shara.ir/view/18358/-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B4-
یا همان لینک کوتاه شده علی:
https://goo.gl/RnxVna
این داستان آمار نظر مدیرعامل و تجربه بیست ساله وی است و من هم فعلا در حال آموزش هستم. عالی تر می شود که شما هم تحلیل خودتان را بنویسید.
متشکرم.