دست نوشته های یک دیوانه - یاور مشیرفر

دست نوشته های یک دیوانه - یاور مشیرفر

در این وبلاگ شما دست نوشته های شخصی را می خوانید که خودش را یک «دیوانه تمام عیار» میداند. هر گونه انتشار این مطالب در هر جایی، بدون اجازه یا با اجازه از مؤلف، موجبات خوشحالی نویسنده را فراهم می آورد.
دست نوشته های یک دیوانه - یاور مشیرفر

دست نوشته های یک دیوانه - یاور مشیرفر

در این وبلاگ شما دست نوشته های شخصی را می خوانید که خودش را یک «دیوانه تمام عیار» میداند. هر گونه انتشار این مطالب در هر جایی، بدون اجازه یا با اجازه از مؤلف، موجبات خوشحالی نویسنده را فراهم می آورد.

آپدیت


در هفته های اخیر قرار بود چند مطلب  در مورد موضوعات از پیش تعیین شده روی این وبلاگ بنویسم. به جز «اثر زیگارنیک و نحوه برنامه ریزی با استفاده از آن» بقیه را نوشته ام. در این مورد خاص نیاز به مطالعه در حوزه «روانشناسی یادگیری» دارم و البته هنوز وقت آن را نداشته ام که بخواهم در موردش مطالعه کنم یا اساسا اولویت بندی ذهنی من برای مطالعه به سمت آن مبحث و حوزه نرفته است. 


از هفته گذشته، به پیشنهاد یکی از دوستان که «سرمایه» و «ایده» برای راه اندازی یک کسب و کار بزرگ دارد، روزها در شرکت وی مشغول به تحقیق و نوشتن ملزومات و مشکلات راه اندازی یک کسب و کار بزرگ هستم. بعضی ها اسمش را می گذارند «Business Plan». به هر حال دارم آموزش های متمم و آنچه در این سه سال از «کسب و کار» آموخته ام را روی کاغذ می آورم؛ با سرمایه گذار و ایده پرداز بحث میکنم، روش های مارکتینگ را می سنجیم و استراتژی های آینده را می سازیم. اگر این کسب و کار پا بگیرد و موفق شود، از دو جهت برای من یک دستاورد بسیار بزرگ محسوب می شود: 

- اول از جهت رضایت خاطر از این که آموزش هایی که دیده ام و نوشته هایی که برای خودم در مورد کسب و کار از سایت متمم، Business Insider، Entrepreneur، Fortune و مطالعه مقالات و کتاب های مختلف به دست آمده است، بیهوده نبوده است و تا حد زیادی توانسته است «درونی» شود. 


- دوم از این جهت که بالاخره بعد از راه اندازی این کسب و کار می توانم با تکیه بر تجربه و ارتباطات و شناختی که امیدوارم در طی این دو سال آینده از وضعیت بازار و کسب و کار به دست بیاورم (و تلاش می کنم که با روش ها و پادکست های سودمند آقای کشاورز عزیز و استادم محمد رضا شعبانعلی گرامی به دست بیاورم) کم کم کسب و کار و طرحی که خودم از مدت ها پیش در ذهنم داشتم را عملی کنم و کسب و کار خودم را راه بیندازم. کسب و کاری که مهم ترین دستاورد و برنامه من در طول زندگی ام خواهد بود. این کسب و کار آینده من، برآیند تئوری اقتصادی من برای پیشرفت مملکت هم هست که باید آن را ابتدا خودم عملی کنم و وقتی به بالندگی و توسعه رسید، آن را دوباره تئوریزه کنم، روی کاغذ بیاورم و به عنوان «نسخه پیش زمینه و مقدمه توسعه پایدار» به عنوان اثری از  زندگی ام به آیندگان تقدیم کنم. همیشه دغدغه اصلی من «توسعه» بوده است و این موقعیت شغلی امروز باعث می شود که بتوانم تا حد زیادی به آن مهم در آینده نزدیک تر شوم. 


امیدوارم البته دانسته هایم از کسب و کار «توهم دانستن» نباشند و از جنس «دانش» باشند. برای این که تا حدی بتوانم این «توهم» را کنترل کنم، خودم اولین کسی هستم که با تمام قوا می کوشم «خلاف» تئوری ها و پیشنهادات خودم در مورد بازار و کسب و کار و ایده ای که در ذهن این دوستم است را ثابت کنم. این کار باعث می شود ساعت های بیشتری به مطالعه کتاب های کانمن، کافمن و سنگه بگذارنم و البته همواره مطالب و مقالات منابع اینترنتی مختلف از راه اندازی کسب و کارها و خطرات پیش روی آن ها را عمیق تر مطالعه کنم. جالب ترین نکته این است که در جلسه دیروزم با سرمایه گذار، از وی خواستم در مورد «تلخ ترین وقایع کسب و کار آینده» بحث کنیم و آن چیزی نبود جز تعریف «نقطه ورشکستگی». از وی خواستم شرایطی را در نظر بیاورد که قرار است در آن اعلام ورشکستگی کنیم. پس از آن شرایطی را ترسیم کردم که شرکت ما در Catch 22 گیر افتاده باشد و مثلا قرار باشد برای حفظ شرکت، پنجاه درصد کارکنان را تعدیل نیرو کنیم و البته که در مسیر توسعه شرکتمان «مسیر» مهم تر از نقطه آغاز و پایان خواهد بود. 

هفته آینده با وی در مورد ارزش بازار، اندازه بازار و ایجاد ضرور برای محصولاتمان و هم چنین بحث «هدف» و «منابع» بحث خواهم کرد و امیدوارم که نه آن قدر بزرگ لقمه برداریم که خفه شویم و نه آن قدر کوچک که گرسنه بمانیم.


از همراهی شما در هفته های اخیر و مشارکت فعالتان در نوشته هایم عمیقا سپاسگزارم. 



نظرات 8 + ارسال نظر
معصومه خزاعی سه‌شنبه 19 بهمن 1395 ساعت 15:15 http://mskhazaee.ir

یاور عزیز
امیدوارم در مسیر عملی کردن آموخته ها و یادگیری هایت موفق و پیروز باشی و ناب ترین و لذت بخش ترین تجربه ها را در این مسیر پیش رو داشته باشی.
با آرزوی توفیق روز افزون برای شما دوست متممی

hassan keshavarz سه‌شنبه 19 بهمن 1395 ساعت 08:00 http://keshavarzfazl.ir

سلام یاور عزیز
امیدوارم که بتوانید گام های خوبیدر این مسیر بردارید و البته بدانید کار شما الان سروع شده یعنی متمم به بار نشسته زیرا شما وارد موضوع شده اید در ضمن سهم شخصیت سرمایه گذار و میزان ریسک پذیری ایشان و همچنین شرایط محیطی که همان قوی سیاه هستند را در پروزه ببنید ،روی کالبد شگافی قبل از مرگ هم مطالعه کنید . مهمتر از آن استفاده از مدل طراحی کسب و کار استروالدر می باشد کتاب خوب و عالی است . در این زمینه خوشحال کمی می شوم مرا در جریان کارهایت قرار دهی.

متشکرم از راهنمایی های شما. حتما شما را در جریان کارها قرار خواهم داد. فعلا البته قدم های بسیار سخت اول را بر میداریم و سرمایه گذارمان اندکی مردد است. در حال مذاکره برای قانع کردنش هستیم و البته طول میکشد.

پوریا دوشنبه 18 بهمن 1395 ساعت 11:34 http://psafarpour.ir/

یاور عزیز، من هم این روزها وظیفه نسبتا سنگینی در خصوص یک کسب و کار کوچک رو دوشم گذاشته شده. اما متاستفانه برعکس شما مطالعاتم و داشته هام از دنیای کسب و کار زیاد نیست. اینه که قدم ها رو با احتیاط و سنجیده و حتی با ترس برمیدارم.
امیدوارم مسیری که در ذهن داری با کیفیت و سرعت مطلوبی پیش بره و مارو هم در جریان اتفاقات قرار بدی.

مسیری که در پیش داریم عمدتا به صورت بسیار کُند و خزنده پیش میرود دوست عزیز. اساسا تأسیس یک کسب و کار حتی برای یک سرمایه دار مصمم و با داشتن «ایده» درخشان هم نیاز به جرئت زیادی دارد که شاید یکی از وظایف اصلی من کمک به یافتن این جرئت درون خود این شخص باشد.

متشکرم.

محمدرضا گلنسایی دوشنبه 18 بهمن 1395 ساعت 03:26

امیدوارم همواره موفق و سرافراز و پایدار باشی

امین آرامش یکشنبه 17 بهمن 1395 ساعت 17:15 http://aminaramesh.blog.ir

خیلی هم عالی یاور جان
منتظر اخبار خوبی از جانبت هستم...

فواد انصاری یکشنبه 17 بهمن 1395 ساعت 16:38 http://foad-ansari.ir

یاور جان برات تلاش و پشتکار آرزو میکنم و چون در مسیر علاقه و مطالعه ات میخواهی کار کنی شانس موفقیتت زیاده.

فؤاد عزیز. متشکرم از آرزوهای زیبایتان. فقط امیدوارم که در این راه آموخته هایم واقعا درونی شده باشند و توهم درونی شدنشان را نداشته باشم.

saeedfelegari یکشنبه 17 بهمن 1395 ساعت 14:58 http://saeedfelegari.blog.ir

سلام یاور جان
خیلی خوشحال شدم از اینکه میتونی حداقل کسب و کار خودت رو شروع کنی . می دونم که این خواسته یکی از خواسته های توست اما خواسته های بزرگ تری در سر داری .
امیدوارم در بدست اوردن هر دوی آنها موفق باشی .
پی نوشت : خواسته را از این بابت مطرح کردم چون که راهی برای رسیدن به آنها وجود دارد .مانند آرزو نیستند که ما فقط از وجود آنها در فکر و ذهن خود ، خوشحال شویم .

سلام سعید عزیز.

متشکرم از بازدید شما. بله برنامه اصلی من بعد از کسب و کار خودم، تزریق درآمد آن به یک «آکادمی آنلاین آموزش همه زبان ها به همه زبان ها» خواهد بود. آنجا برنامه هایی در نظر دارم برای آموزش مثلا زبان چینی به بلوچی یا زبان سواحیلی به لاری و اسپرانتو به کردی. می خواهم هیچ کسی در هیچ جای جهان به خاطر ندانستن زبان دیگران از ارتباط و رشد و آموزش باز نماند. آن پلتفرم باید آن قدر توسعه بیابد که در همه جای جهان «شعبه» داشته باشد؛ آن قدر که از همه جای جهان «کارمند» با زبان های مادری مختلف و متعدد برای ساختن محتوا داشته باشد. آن پلتفرم بخشی از جهان بینی من در مورد آموزش زبان خواهد بود و کسب و کار آینده من، بخشی از تئوری اقتصادی.

در این میان البته همیشه هم دوست داشته ام که پژوهشگاه خصوصی خودم را برای Geocybernetics یا Earth System Science دایر کنم. این سه «خواسته های» من هستند.

متشکرم.

رحیمه یکشنبه 17 بهمن 1395 ساعت 11:34 http://Rahimehsoodmand.com

یاور عزیز ، از این که کار مورد علاقه ات رو شروع مى کنى خیلى خوشحالم و چقدر خوبه که از تجربه هات مى گى . موفقیتت رو آرزومندم .

رحیمه عزیز.

همین که میدانم نوشته هایم توسط شما خوانده میشود، احساس موفقیت و رضایت دارم.
متشکرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد